Čaroděj vymýšlí kouzelné věty, které pak kouzelná hůlka vykoná. Velmi často se ale stane, že kouzelná hůlka nezná sloveso, které čaroděj v kouzelné větě používá. Pak je potřeba, aby čaroděj kouzelnou hůlku nové sloveso naučil.
Pro kouzelnou hůlku je neznámé sloveso třeba přičti-jedna-k:
Čaroděj ví, jak by hůlka takovou větu měla vykonat - k číslu pět přičíst jedničku:
Protože čaroděj ví, co kouzelná věta (přičti-jedna-k 5) s novým slovesem přičti-jedna-k znamená, může kouzelnou hůlku nové sloveso naučit tím, že jí v kouzelném jazyce vysvětlí, cože to nové kouzelné sloveso přičti-jedna-k udělá s každým podstatným jménem číslo:
Když se potom ve větě (přičti-jedna-k číslo) použije místo číslo konkrétní informace, tedy podstatné jméno 5, z kouzelné věty (přičti-jedna-k 5) se stane (+ 1 5) a z kouzelné věty (přičti-jedna-k 6) se stane (+ 1 6). Nové kouzelné sloveso přičti-jedna-k je vlastně jméno pro větu (+ 1 číslo).
Trochu oklikou se dá říci, že sloveso je také taková informace; informace o tom, co se má stát s nějakými podstatnými jmény. Použití kouzelného slovesa define proto tak nějak dává smysl.
Zdvořilá sčítačka
Občas se stane, že se čaroděj nudí nebo ho přestanou bavit kalkulačky, které neodpovídají celou větou. Rozhodne se tedy, že naučí kouzelnou hůlku slušně odpovídat na dotazy o sčítání dvou čísel:
Akceptovatelný výsledek by mohl být třeba "Součet čísel 4 a 9 je 13.". Součet čísel 4 a 9 je v kouzelném jazyce (+ 4 9). Kouzelné sloveso string-append slouží ke spojování textů, a když chce čaroděj použít v textu číslo, vzpomene si na kouzelné sloveso number->string. Kouzelná věta je tedy:
Jak kouzelnou hůlku naučit nové kouzelné sloveso sečti?
Trable s balením krabic
Přemlouváním kouzelné hůlky, aby byla při sčítání zdvořilá, čaroděj stejně jen prokrastinuje a vyhýbá se skutečnému problému, totiž balení krabic.
Přesněji tedy problému, jak kouzelnou hůlku naučit, aby rozuměla (kolik-papíru 20 10 2) (520 cm2) a (kolik-papíru 13 17 6.5) (832 cm2) a (kolik-stuhy 20 10 2) (68 cm) a (kolik-stuhy 13 17 6.5) (86 cm).
Jak na to, čaroděj ví. Buď:
nebo:
Větě (kolik-papíru 20 10 2) se říká volání funkcekolik-papíru s argumenty 20, 10 a 2. (Argumenty jako aktuální hodnoty.)
Větě (kolik-papíru délka šířka výška) se říká hlavička funkce s parametry délka, šířka a výška. Hlavička funkce se používá při definici nové funkce, tedy při pojmenovávání kouzelné věty, tedy když čaroděj učí kouzelnou hůlku nové kouzelné sloveso.
Volání funkce
pak vrátí 520 (centimetrů čtverečních).
Kouzelná věta pro výpočet délky stuhy zní:
Jak kouzelnou hůlku naučit nové kouzelné sloveso kolik-stuhy?
Zdvořilé balení krabic
Čaroděj by mohl naučit kouzelnou hůlku, aby na věty se slovesy kolik-papíru a kolik-stuhy odpovídala celou větou. Většinou to ale neudělá. Čaroději se hodí, že výsledek vykonání takových kouzelných vět je číslo, protože pak může použít kouzelná slovesa pro čísla a kouzelnou hůlku nechat třeba rozhodnout, která krabice je větší:
Co kouzelná hůlka na větu nahoře?
respektive
Lze kouzelnou větu, která vytvoří nové sloveso první-krabice-větší?, zjednodušit?Nápověda: Lze vynechat kouzelné sloveso if?
Ano, lze:
To ale neznamená, že s kouzelnou hůlkou nemůže komunikovat společensky. Stačí kouzelnou hůlku naučit nová slovesa, třeba řekni-kolik-papíru a řekni-kolik-stuhy. Když kouzelná hůlka vykoná kouzelnou větu
Protože kouzelná hůlka teď zná kouzelná slovesa jako první-krabice-větší? nebo řekni-kolik-papíru, může čaroděj kouzelnou hůlku naučit ještě kouzelné sloveso řekni-která-krabice-je-větší. Takové sloveso se použije třeba v kouzelné větě
na kterou kouzelná hůlka odpoví:
Jak čaroděj kouzelnou hůlku naučí kouzelné sloveso řekni-která-krabice-je-větší?
Čaroděj učí kouzelnou hůlku nová slovesa postupně a často používá kouzelných sloves a podstatných jmen, která kouzelnou hůlku již naučil. Čaroděj potřebuje vědět, která kouzelná slovesa na sobě závisí, protože kdyby na nějaké zapomněl, kouzelná hůlka by mu nerozuměla.
Kouzelné sloveso řekni-která-krabice-je-větší závisí na první-krabice-větší? a řekni-kolik-papíru.
Obě kouzelná slovesa první-krabice-větší? i řekni-kolik-papíru závisí na kolik-papíru.
Kouzelné sloveso kolik-papíru závisí už jen na slovesech pro čísla, která kouzelná hůlka dobře zná.
Čaroděj chce kouzelnou hůlku naučit řekni-která-krabice-má-delší-stuhu. Která všechna (!) slovesa musí čaroděj kouzelnou hůlku naučit? Jak to udělá?
Potom kouzelná hůlka na kouzelnou větu
odpoví:
Jaké jsou rozměry krabic splňující, že první krabice je větší, ale druhá má delší stuhu?
Třeba:
Slovníček kouzelného jazyka
Kouzelné sloveso define může čaroděj použít k tomu, aby kouzelnou hůlku naučil nové kouzelné sloveso. To udělá tak, že napíše, jak by nová kouzelná věta (používající nové kouzelné sloveso) měla vypadat a co by se mělo stát s podstatnými jmény použitými v nové kouzelné větě: